-
پاورپوینت اصول مدیریت عمومی و تئوری و ساختار سازمان
تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریتارائه شدهاست. برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:
فرایندی که طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیرد
انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی وکنترل
علم وهنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان واستفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده ورابط برای اعضای سازمانمدیریتعملی است که به صورت آگاهانه و مستمر انجام می شود وبه سازمانشکل می دهد
درسال 1916 میلادی صنعتگری فرانسوی به نام هنری فایول[1] کتاب برجسته خود با عنوان " مدیریتصنعتی و عمومی" را منتشر کرد. وی نظریهای مستقل از نظریه مدیریتعلمی فردریک تیلور، با نام مدیریت اداری ارائه نمود و کوشید تا جاذبه های تازه تری را برای جنبش نظریه اداری دست و پا نماید.
اصولچهارده گانه فایول عبارت بودند از:
1- تقسیم کار[2]: اصل تخصصی کردن نیروی کار به منظور تمرکز بر فعالیت جهت کارآیی بیشتر. تقسیم کار یا تخصص گرایی امکان تولید بالاتری را به دست می دهد زیرا هر فرد زمانی می تواند فعالانه کار کند که درآن زمینه از مهارت نسبتا بالایی برخوردار باشد .
2- اختیار ومسؤولیت[3]: اختیار حق صدور دستور و قدرت برای درخواست اطاعت از فرمان. به عبارت دیگر اختیار همان حق دستور دادن است . یک عضو سازماندر موقعیت و شغلی که قرار دارد، مسئول انجام اهداف سازماناست. برای تشویق و تنبیه افراد به خاطر خوب یا بد انجام دادن وظایف محوله، وجود مصوبات و مقررات خاصی از سوی مدیر الزامی است.
3- انضباط[4]: داشتن نظم وانضباط برای اداره صحیح یک موسسه بازرگانی امری ضروری است لذا در هر سازمانباید احترام و فرمانبرداری نسبت به قوانین و اهداف سازمانوجود داشته باشد . در این راستا به عوامل ذیل نیاز است:
سرپرستی در تمام سطوح ورده ها خوب باشد.
تا حد امکان مقررات وآیین نامه ها روشن ومنصفانه باشد.
جریمه ها وپاداش ها مشخص ومنصفانه باشد.
4- وحدت فرماندهی[5]: این اصل بیانگر آنست که برای کاهش تداخل وتناقض هر عضو سازمانباید دستورات را فقط از یک رده بالاتر دریافت کند وهمچنین فقط مسئول پاسخگویی به او باشد. به عبارت ساده یک کارمند، تنها، باید از یک سرپرست دستور بگیرد.
مشاهده پست مشابه : پاورپوینت شکل گرایی در معماری معاصر